Κυριακή 7 Μαρτίου 2010

Απόφαση της Κίνησης Καθηγητών «ΑΛΛΑΓΗ» για την «Εισήγηση Τσιάκαλου για τη δομή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης»


    Το  Παγκύπριο Συντονιστικό της Κίνησης  Καθηγητών «ΑΛΛΑΓΗ», το οποίο συνήλθε στη Λευκωσία στις 6 Μαρτίου 2010, αφού μελέτησε την «εισήγηση Τσιάκαλου για τη δομή της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» αποφάσισε τα εξής:
    1. Το εισαγωγικό σημείωμα Τσιάκαλου είναι γενικόλογο και ελλιπέστατο. Δεν επεξηγεί τη λογική βάσει της οποίας προσδιόρισε τις επιλογές του στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα που μας παρέδωσε. Ενώ στην εισήγησή του ο κ. Τσιάκαλος αναφέρει ότι «το πρόγραμμα Ανθρωπιστικής και Κοινωνικής Παιδείας αποτελεί το χώρο όπου καλλιεργούνται οι κοινές αξίες», δεν προσδιορίζει τις «κοινές αξίες» που διέπουν το ελληνικό κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα.
    2. Στην όλη διαδικασία κατάθεσης της πρότασης Τσιάκαλου γεννάται ένα σοβαρό ζήτημα τάξης. Ενώ έχει διοριστεί με απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου (11.6.2008) Επιτροπή για τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα, η οποία στην πορεία εμπλουτίστηκε και με τη συμμετοχή των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων, φαίνεται ότι η Επιτροπή αυτή δεν εργάζεται και δε λειτουργεί ορθολογιστικά. Κάθε λογικός άνθρωπος θα ανέμενε η πρόταση να ήταν αποτέλεσμα συλλογικής εργασίας της Επιτροπής αυτής. Διαισθανόμαστε πλέον ότι το ζήτημα των Νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων και του Νέου Ωρολογίου Προγράμματος έχει καταστεί ένα προσωπικό project ενός πανεπιστημιακού, ο οποίος επιθυμεί να πειραματιστεί με «θύμα» το Κυπριακό Εκπαιδευτικό Σύστημα. Το ζήτημα αυτό είναι μείζον και πρέπει να προβληματίσει τους πάντες. Πρέπει το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού να ξεκαθαρίσει εάν υιοθετεί την πρόταση του κ. Τσιάκαλου.
    3. Η πρόταση Τσιάκαλου έχει το θετικό, με το οποίο συμφωνούμε, ότι επιχειρεί τη δημιουργία «Προγραμμάτων Σπουδών» (ή Κατευθύνσεων ή Δεσμών) με την καθιέρωση τριών υποχρεωτικών μαθημάτων σε κάθε Πρόγραμμα. Πράγματι το σημερινό Λύκειο χρειάζεται εξορθολογισμό των επιλογών των μαθητών με στόχο να καταστεί λειτουργικό και αποτελεσματικό. Διαφωνούμε, όμως, ριζικά με τα μαθήματα που έθεσε ως υποχρεωτικά σε κάποια Προγράμματα Σπουδών. Θέση μας είναι ότι πρέπει οι επιλογές να καλύπτουν όλες τις δυνατότητες των μαθητών.
    4. Όσον αφορά το Γυμνάσιο είναι μια πρόταση η οποία δε διαφοροποιεί σε μεγάλο βαθμό την υφιστάμενη κατάσταση. Κάποια προβλήματα με τα μισάωρα μαθήματα φαίνεται ότι διορθώνονται.
    5. Θέση της «ΑΛΛΑΓΗΣ» είναι ότι η εισαγωγή του Ενιαίου Λυκείου, πέραν των άλλων προβλημάτων που προκάλεσε, έχει ως ένα βαθμό υποβαθμίσει το επίπεδο της προσφερόμενης παιδείας στα Λύκειά μας. Γι’ αυτό εισηγούμαστε την εισαγωγή στην Α΄ Λυκείου περιορισμένου αριθμού επιλογών, ιδιαίτερα κομβικών μαθημάτων, τα οποία αποτελούν τη σπονδυλική στήλη των «Προγραμμάτων Σπουδών» που καθιερώνονται στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Σύμφωνα με την πρόταση Τσιάκαλου, η οποία, παρόλο που μας εισηγείται ένα μοντέλο κατά το σουηδικό πρότυπο, στο οποίο οι επιλογές των μαθητών αρχίζουν από την Α΄ Λυκείου, δεν υιοθέτησε το πρότυπό του, χωρίς να δίνει ουσιαστικές και πειστικές απαντήσεις, γιατί δεν το έπραξε. Το βασικό επιχείρημα κατά της περιορισμένης επιλογής στην Α΄ Λυκείου είναι ότι «οι μαθητές μας σε αυτή τη φάση της ζωής τους είναι ανώριμοι να κάνουν επιλογές». Το ερώτημα, όμως, που γεννάται είναι, πώς οι μαθητές μας προ πενήντα ετών, στην αγροτική κατά βάση κυπριακή κοινωνία, είχαν την ωριμότητα να επιλέγουν κατεύθυνση στην Δ΄ τάξη Γυμνασίου, ενώ τώρα, στον αιώνα της πληροφορικής και του διαδικτύου, τους θεωρούμε ανώριμους να κάνουν επιλογές.
    6. Στην πρόταση Τσιάκαλου δε διευκρινίζεται πόσα και ποια θα είναι τα εξεταζόμενα μαθήματα για τους μαθητές της Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Θέση μας είναι το αυτονόητο, ότι τα μαθήματα που επιλέγονται από τους μαθητές πρέπει να είναι και εξεταζόμενα.
    7. Σε σχέση με τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών η πρόταση Τσιάκαλου στο εισαγωγικό σημείωμα δεν αναφέρει τίποτα, ενώ στην πρότασή του για το Ωρολόγιο Πρόγραμμα εισηγείται την επιλογή από τους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου μιας δεύτερης γλώσσας ανάμεσα σε έξι γλώσσες που προσφέρει (Γαλλικά, Ιταλικά, Ισπανικά, Γερμανικά, Ρωσικά και Τουρκικά). Προκαλεί προβληματισμό το γιατί απέφυγε να κάνει οποιαδήποτε αναφορά στην επιλογή του αυτή στo εισαγωγικό του σημείωμα. Θέση δική μας είναι ότι θα πρέπει ο μαθητής μας ολοκληρώνοντας τη φοίτησή του στο Λύκειο να γνωρίζει πολύ καλά δύο ξένες γλώσσες.
    8. Δε γίνεται καμία αναφορά για τα μαθήματα που θα είναι υπό τη μορφή             εργαστηριοποίησης. Γίνεται αναφορά σε βιωματικά εργαστήρια, αλλά δεν επεξηγείται τι και πώς  και από ποιους θα εφαρμόζονται.
    9. H πρόταση Τσιάκαλου, ενώ από τη μια εισηγείται την κατάργηση εξειδικευμένων μαθημάτων που υπάρχουν σήμερα στη Μέση Γενική Εκπαίδευση (Δημοσιογραφία – CISCO), από την άλλη διατηρεί άλλα. Σίγουρα υπηρετεί σκοπιμότητες η απόφασή του αυτή. Η θέση μας είναι ότι πρέπει να ληφθεί απόφαση αν θα πρέπει να αφαιρεθούν όλα τα εξειδικευμένα μαθήματα. Μεσοβέζικες αποφάσεις, οι οποίες δεν υπηρετούν αρχές αλλά σκοπιμότητες, δεν μπορούμε να αποδεχθούμε. 
    10. Η «ΑΛΛΑΓΗ» και ένα σημαντικό μέρος των εκπαιδευτικών είναι αντίθετοι με την ενοποίηση της Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης με τη Μέση Τεχνική Εκπαίδευση. Το πείραμα αυτό δοκιμάστηκε, ίσως δεν το γνωρίζει ο κ. Τσιάκαλος, την τριετία 1995 – 1998 σε δύο Γενικά Λύκεια και μια Τεχνική Σχολή και κρίθηκε ότι απέτυχε, γι’ αυτό και εγκαταλείφθηκε.
    • Ο Μιχαήλ Στασόπουλος, διευθυντής  του πιλοτικού Ενιαίου Λυκείου Κύκκου Α΄, στα συμπεράσματά του για τους λόγους της αποτυχίας της πειραματικής εφαρμογή της Ενοποίησης των δύο μορφών Λυκείου αναφέρει ότι το εγχείρημα ήταν «πολυδάπανο», «αρκετά περίπλοκο», «το ωρολόγιο πρόγραμμα ήταν δύσκαμπτο». Στη δική του αξιολόγηση του εγχειρήματος ο τότε Διευθυντής Τεχνικής - Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Ερωτόκριτος Ερωτοκρίτου, τονίζει με έμφαση: «Πιστεύει ότι μέχρι σήμερα τουλάχιστον, το ΕΛ [Ενιαίο Λύκειο] δεν πέτυχε το στόχο να απομακρύνει το διαχωρισμό που υπάρχει ανάμεσα στην ακαδημαϊκή και την τεχνική κατεύθυνση». Στη συνέχεια «θεωρεί ότι δεν πρέπει να καταργηθεί η Τεχνική Εκπαίδευση. Κατά την άποψή του, οι τεχνικές και επαγγελματικές σχολές πρέπει να διατηρηθούν για εκείνα τα παιδιά που επιθυμούν να ακολουθήσουν τεχνικά επαγγέλματα» (Έκθεση Ειδικής Επιτροπής, 1998, σ. 164-166).
    • Διερωτώμαστε ποια από τα πιο πάνω προβλήματα έχουν εξαλειφθεί, ώστε σήμερα να συνηγορήσουμε στην Ενοποίηση Μέσης Γενικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης. Είναι δυνατό να λειτουργήσει το «Νέο Λύκειο» με δεκατέσσερα (14) «Προγράμματα Σπουδών» από τα οποία τα εννέα (9) θα απαιτούν μαθήματα που διδάσκονται σήμερα στην Τεχνική Εκπαίδευση;
    • Πιστεύουμε ότι η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση προσέφερε και έχει πολλά να προσφέρει στην οικονομία του τόπου μας.  Επιπρόσθετα, θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε στους υποστηρικτές του Σουηδικού εκπαιδευτικού μοντέλου, ότι από το νέο Σχολικό Έτος η Σουηδία αναμορφώνει το σύστημά της, μετά τις σημαντικές αποτυχίες που είχε στα μαθήματα της Φυσικής, των Μαθηματικών και της Ανάγνωσης. Η Σουηδία είχε τα χειρότερα αποτελέσματα που είχε ποτέ εκπαιδευτικό σύστημα ανάμεσα σε άλλες 35 διαγωνιζόμενες χώρες (Education: Sweden’s Test Crisis By Sarah Garland  NEWSWEEK (Published Jan 3, 2009).  Απορούμε πώς ο κ. Τσιάκαλος στην πορεία υιοθέτησε το σουηδικό μοντέλο, ενώ φεύγοντας από τη Θεσσαλονίκη, το 2008, για να έρθει και να εργαστεί στην Κύπρο, δήλωνε στον τύπο ότι «πάει στην Κύπρο, για να εισαγάγει το φιλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα», το οποίο είναι παρόμοιου τύπου με το υφιστάμενο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα.
    • Για να γνωρίζει η κυπριακή κοινωνία, αναφέρουμε ότι όσον αφορά την Τεχνική Εκπαίδευση δεν έχουν συσταθεί Επιτροπές για τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα και ως εκ τούτου δεν έχουν ετοιμαστεί αναλυτικά για τα μαθήματα της Τεχνικής Εκπαίδευσης!! Το ερώτημα είναι, αν ο κ. Τσιάκαλος στόχευε από την αρχή στην ενοποίηση Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης τότε γιατί δεν προχώρησε στη σύσταση Επιτροπών για τα Αναλυτικά της Τεχνικής Εκπαίδευσης; Το ερώτημα είναι από πού και γιατί προήλθε η απόφαση για την ενοποίηση της Μέσης Γενικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης.
    • Ένα καίριο ζήτημα, το οποίο δεν απαντάται στο σημείωμα του κ. Τσιάκαλου, είναι αν έχει γίνει οποιαδήποτε τεχνοοικονομική μελέτη (υποδομές, εργαστήρια κ.λ.π.) για το κόστος που θα πληρώσει ο Κυπριακός λαός για την υλοποίηση της πρότασης για την ενοποίηση της Μέσης Γενικής Εκπαίδευση με τη Μέση Τεχνική Εκπαίδευση.  
    • Πιστεύουμε ότι ο εμπλουτισμός του Ενιαίου Λυκείου με τα υπόλοιπα πεδία, τα οποία μπορούν ουσιαστικά να εφαρμοστούν μόνο σε κάποιες από τις υφιστάμενες τεχνικές σχολές, είναι αντιδημοκρατικός, αφού δε θα δίνει τη δυνατότητα σε όλα τα παιδιά να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες μάθησης. Πιστεύουμε επίσης ότι τυχόν εφαρμογή τους το μόνο που θα επιφέρει θα είναι μεγαλύτερη αναστάτωση και αναποτελεσματικότητα των Λυκείων μας.
    1. Τέλος, δεν κατανοούμε, αφού δεν έχουν συμφωνηθεί το κείμενο αρχών που θα διέπει τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα, το περιεχόμενο των Νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων (τα οποία ακόμη δεν είδαμε) και το νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, σε τι πράγματι αποσκοπεί η εξαγγελθείσα επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Ποιο θα είναι το περιεχόμενο αυτής της επιμόρφωσης;
    Με  βάση τα πιο πάνω διαφωνούμε με ουσιαστικά σημεία της πρότασης Τσιάκαλου. Η πρόταση Τσιάκαλου προτείνει μοντέλα που δοκιμάστηκαν στην Κύπρο και κρίθηκαν ότι απέτυχαν. Εν κατακλείδι πιστεύουμε ότι η εφαρμογή εξολοκλήρου της πρότασης Τσιάκαλου για το Λύκειο, θα οδηγήσει τη μεγιστοποίηση των σημερινών προβλημάτων του Ενιαίου Λυκείου και στη διάλυσή του.

    ΚΙΝΗΣΗ  ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ «ΑΛΛΑΓΗ»

    Λευκωσία, 7 Μαρτίου 2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου